نوشته شده توسط : ادمین

محدودیت های لمینت

 

لمینت دندان اقساطی تهران

شما می توانید با استفاده از روش هایی مانند لمینت دندان نیز زیبایی را به چهره و لبخند خود باز گردانید. در این مقاله قصد داریم به بررسی محدودیت لمینت بپردازیم.


به گزارش برنا،
لمینت دندان یا همان ونیر در واقع یک روکش بسیار نازک به ضخامت مینای دندان تراشیده شده است که برای اصلاح فرم، اصلاح شکل، تغییر رنگ، رفع لکه های دندانی، طول دندان ها و یا پر کردن فاصله های بین دندانی استفاده می شود. امروزه از این روش برای زیبایی و جذابیت لبخند و دندان های استفاده می شود. دیگر لبخندهای هالیوودی دور از دسترس نیست و شما می توانید با استفاده از روش هایی مانند لمینت دندان نیز زیبایی را به چهره و لبخند خود باز گردانید. در این مقاله قصد داریم به بررسی محدودیت لمینت بپردازیم.

لمینت یا همان روکش بسیار نازک باید از قبل از دندان های شما توسط متخصص قالب گرفته شودو به لابراتوار ارسال شود تا ساخته شود. سپس با استفاده از آماده سازی دندان بر روی دندان شما نصب می شود. در آماده سازی دندان باید به اندازه ضخامت روکش مینای دندان بیمار تراشیده شود به همین علت یکی از محدودیت های لمینت داشتن ضخامت مینای کافی برای دندان است. زیرا از دست دادن مینای دندان به مقدار زیاد باعث حساسیت دندانی می شود و شاید یکی از عوامل محدودیت و عوارض لمینت دندان باشد اما دلیل تراشیدن مینای دندان برای پیوند هر چه مستحکم تر و قوی تر دندان و روکش لمینت است. تنها برای دندان های قدامی تراشیدن دندان به مقدار بسیار کمی انجام می شود.

لمینت دندان دارای محدودیت های مخصوص به خود است که هر چه دارای این محدودیت ها باشید گزینه مناسبی برای لمینت دندان نیستید. اما اگر کمتر دارای این محدودیت ها باشید گزینه بسیار مناسبی برای لمینت دندان هستید. تغذیه افراد بر روی سلامت دندان و روکش لمینت بسیار تاثیر گذار خواهد بود. از مهم ترین هدف هایی که در این روش نیاز داریم ماندگاری و طول عمر بالای این روش است. هر چه محدودیت کمتری داشته باشید برای این روش به هدفی که از انجام آن خواهیم داشت نزدیک تر می شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لمینت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت لمینت دندان

مواد غذایی مجاز بعد از لمینت دندان چیست؟
معمولا برای انجام لمینت دندان نیازی به جراحی نیست و پس از آن که لمینت دندان انجام می شود می توانید به راحتی خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی ها را شروع کنید. اما بهتر است در 24 ساعت اولیه پس از استفاده از روکش لمینت دندان با احتیاط در خوردن و نوشیدن عمل کنید. بهتر است در 24 ساعت اولیه از جویدن و گاز زدن مواد غذایی سفت سخت خود داری نمائید.

محدودیت لمینت + لمینت دندان + قیمت لمینت دندان

توصیه می شود به دلیل محدودیت های لمینت از مواد غذایی که به صورت پوره هستند استفاده نمائید. البته نوشیدن آب یا استفاده از مسواک پس از غذا باعث می شود روکش لمینت دندان دچار آسیب نشود. زیرا در صورتی که مسواک نزنید مواد غذایی بین دندان های شما باقی می ماند و باعث پوسیدگی دندانی می شود. و البته استفاده از آب نیز باعث می شود اسید داخل دهان کنترل شود.

در هفته های اولیه بعد از لمینت دندان بهتر است از خوردن قهوه و نوشیدنی های الکی و یا چای پرهیز کنید تا به رنگ آن آسیب وارد نشود. در نهایت محدودیت مهمی که بهتر است آن را رعایت کنید عدم استعمال دخانیات است. زیرا استفاده از سیگار و انواع دخانیات باعث می شود باکتری ها بر روی دندان یا دیواره اتصال لمینت و لثه قرار بگیرد و باعث پوسیدگی دندانی شود.

چه افرادی گزینه مناسبی برای لمینت دندان هستند؟
لمینت دندان یکی از روش هایی است که اغلب برای اصلاح رنگ دندان و یا پر کردن فاصله دندان ها استفاده می شود. در صورتی که دندان های شما سالم هستند پس از لمینت دندان نیز باید مراقبت های کافی داشته باشید تا آسیبی به شما نرسد.

محدودیت لمینت + لمینت دندان + قیمت لمینت دندان

برخی افراد ممکن است بر اثر بی توجهی پزشک عصب دندان هایشان دچار آسیب شود و در نهایت به سرما و گرما حساس شود. همه افراد نمی توانند گزینه مناسبی برای لمینت دندان باشند و در افراد مناسب نیز محدودیت وجود دارد. حال لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است و برای چه کسانی مناسب نیست :

افرادی که عادت به دندان قروچه و ساییدن دندان دارند نباید از لمینت دندان استفاده کنند زیرا باعث شکست و ترک خوردگی روکش دندان می شود.
افرادی که علاقه زیادی به مواد اسیدی و ترشی جات دارند نباید از روکش لمینت استفاده کنند.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می شود پوسیدگی دندانی و بیماری های دهان و دندان بروز کند و با شکست روبرو شود. به همین علت توصیه می شود استفاده از نخ دندان ومسواک نباید ترک شود.
افرادی که مینای دندان ضعیفی دارند و بافت مینای آن ها کافی نیست نباید از لمینت دندان استفاده کنند. زیرا دندان آن ها دچار حساسیت های دائمی می شود.
مراقبت هایی که بعد از لمینت دندان نیاز است
با وجود آنکه عمر لمینت دندان نسبت به روش های مشابه خود بالا است و دارای استحکام مناسبی است. اما بهتر است با استفاده از آن از جویدن مواد غذایی سفت پرهیز کنید. برخی عادت دارند سر بطری، انتهای مداد، ناخن های خود و یا آجیل های در بسته را با دندان خود میشکنند. اگر به دنبال افزایش عمر لمینت دندان خود هستید بهتر است استفاده از مواد غذایی سفت و سخت را کنار بگذارید. البته این موارد را بهتر است با احتیاط انجام دهید و خود را محدود به مواد غذایی نرم نکنید و مراقبت های لمینت دندان لازمه را انجام دهید.

 

اگر در شب یا زمان عصبانیت خود دندان های خود را می سایید و یا عادت به دندان قروچه دارید بهتر است ابتدا برای درمان آن اقدام کنید سپس اقدام به کاشت روکش لمینت دندان نمائید. زیرا فشار زیادی که در هنگام ساییدن یا دندان قروچه برای روکش دندان پیش می آید باعث می شود روکش شکسته شود و یا دچار لب پریدگی شود.

 

از مسواک و نخ دندان های نرم استفاده کنید زیرا مسواک هایی که دارای پرزهای سفت و سخت هستند باعث می شوند بر روی روکش صیقلی لمینت دندان بیمار خط و خش ایجاد شود و از زیبایی آن کاسته می شود. نخ دندان های نرم نیز از لب پریدگی و یا جدا کردن احتمالی روکش لمینت از دندان جلوگیری می کند.


بهترین کلینیک نوار مغز

 

 



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

برای منظم شدن دندان ها لمینت بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

مراقبت های بعد از لمینت دندان

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

این روزها برای برطرف کردن نامرتبی دندان ها در دندانپزشکی روش های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال لمینت دندان و ارتودنسی نامرئی دو روش رایجی هستند که به این منظور توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرند. در این صفحه درباره هر دو روش توضیحاتی ارائه شده و به جز بررسی هزینه ارتودنسی نامرئی و لمینت، به سوالی که در عنوان مطرح شده پاسخ داده ایم.

برای منظم شدن دندان ها لمینت بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

ثبت نام بیمه تکمیلی خانواده | از بدو تولد تا ۷۰ سالگی (مشاوره رایگان)
ثبت نام بیمه تکمیلی خانواده | از بدو تولد تا ۷۰ سالگی (مشاوره رایگان)

پیشنهاد امروزYektanet: Vaccine
منظور از ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی یکی از شاخه های اصلی رشته دندانپزشکی است. در این رشته مجموعه ای از درمان های تخصصی برای منظم کردن دندان ها و تراز کردن موقعیت فک ها انجام می شود. در هر روش درمان نیز از برخی دستگاه ها یا ابزار استفاده می شود. بعضی از این دستگاه ها حین درمان کمتر قابل توجه هستند و به اصطلاح به آن ها نامرئی گفته می شود.

اگر درمان با دستگاه های نامرئی انجام شود می گویند ارتودنسی نامرئی صورت گرفته. اغلب زمانی که صحبت از این روش ارتودنسی می شود منظور درمان با قالب های شفاف ارتودنسی است که با نام الاینر شفاف نیز شناخته می شوند.

ارتودنسی نامرئی دقیقا چه کاربردی دارد؟

ارتودنسی با الاینرهای شفاف و نامرئی برای درمان نامنظمی های خفیف تا متوسط دندانی گزینه بسیار مناسبی است. به عبارتی اگر شما شخصی هستید که مشکلات زیر را با درجه خفیف تا متوسط دارید کاندید خوبی برای انجام این روش خواهید بود:

کج بودن دندان‌ها
فاصله بین دندان ها (مخصوصاً دندان های جلو)
اوربایت (جلو بودن دندان های فک بالا نسبت به فک پایین)
اپن بایت (وجود فاصله بین دندان ها در جلو زمانی که دهان بسته است)
آندربایت (جلو بودن دندان های فک پایین نسبت به فک بالا)
برای منظم شدن دندان ها لمینت بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

رایگان دوره ارزهای دیجیتال شرکت کن!! (همین حالا ثبت نام کن)
رایگان دوره ارزهای دیجیتال شرکت کن!! (همین حالا ثبت نام کن)

پیشنهاد امروزYektanet: Vaccine
لمینت‌ها نوعی پروتز دندان هستند که به منظور اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی استفاده می شوند. آن‌ها لایه‌هایی بسیار نازک از جنس سرامیک دندانپزشکی‌اند که به سطح جلوی دندان ها متصل شده و زیبایی خیره کننده ای به لبخند می‌بخشند.

کاربرد لمینت های سرامیکی چیست؟

از لمینت‌ها برای برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شود. این پروتزهای زیبایی، می‌توانند به جز برطرف کردن نامرتبی‌های خفیف دندانی مشکلات زیر را نیز برطرف کنند:

کوتاهی دندان‌ها
فاصله بین دندان‌ها
شکستگی دندانی
لب پر شدگی‌های دندانی
ترک خوردگی دندانی
تغییر رنگ دائمی دندان ها
و ...
برای منظم شدن دندان ها لمینت بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

برای منظم کردن دندان ها ارتودنسی نامرئی بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

ارتودنسی نامرئی یک روش اصولی و قطعی برای برطرف کردن نامنظمی دندان ها است. با این روش می توان دندان را از ریشه حرکت داده و صاف یا منظم کرد. از طرفی منظم کردن دندان های نستبا کج تنها یکی از کابردهای فرعی لمینت های دندانی است. لمینت ها نمی توانند از ریشه، دندان ها را حرکت داده و صاف کنند. آن ها تنها با متصل شدن به دندان ها به صورت ظاهری باعث منظم شدن دندان ها می شوند.

بنابراین ظاهرا برای منظم کردن دندان ها بهترین روش ارتودنسی دندان است. و اگر دو دل هستید که بین ارتودنسی نامرئی و لمینت دندان کدام برای شما مناسب است، باید بدانید که ارتودنسی نامرئی اصولی تر از لمینت دندان است.

دیسک کمر داری؟ به هیچ وجه جراحی نکن!!! «درمان فوری» با تیلاکس!
دیسک کمر داری؟ به هیچ وجه جراحی نکن!!! «درمان فوری» با تیلاکس!

پیشنهاد امروزYektanet: Vaccine
هزینه منظم کردن دندان ها با لمینت و ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

پاسخ کوتاه

می توانید انتظار داشته باشید که به ازای هر واحد لمینت بین 2 تا 5 میلیون هزینه کنید. برای ارتودنسی نامرئی تمام دندان ها نیز بیشتر از 5 میلیون تومان هزینه نیاز است.

توضیحات بیشتر

از آنجا که لمینت و ارتودنسی نامرئی درمان های یکسانی نیستند، هزینه انجام آن ها نیز یکسان نخواهد بود. معمولاً هزینه ارتودنسی نامرئی پرداختی برای منظم کردن تمام دندان ها در نظر گرفته می شود. اما هزینه لمینت دندان به ازای هر دندان محاسبه می گردد. به این شکل که هزینه یک واحد لمینت را ضرب‌در تعداد دندان هایی که قصد انجام لمینت داریم می کنیم.

(از نظر هزینه لمینت ها معمولاً گران تر هستند ولی ارتودنسی نامرئی کمی ارزانتر است. درواقع این روش درمان ارزانترین و یکی از موثرترین روش منظم کردن دندان ها است.)

برای اصلاح طرح لبخند با لمینت و ارتودنسی باید به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

لمینت و ارتودنسی، درمان‌های متفاوتی هستند. هر دو برای اهداف زیبایی انجام داده می‌شوند اما توسط دو دندانپزشک مختلف صورت می‌گیرند. لمینت‌ها معمولاً توسط متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان و درمان ارتودنسی نیز توسط ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی انجام می شوند.

اگر می خواهید طرح لبخند خود را با لمینت انجام دهید باید بدانید که دندانپزشکان عمومی و متخصصان پروتز نیز ممکن است درمان لمینت انجام دهند اما بهتر است دندانپزشک انتخابی شما یک متخصص ترمیمی و زیبایی باشد. همچنین به دلیل تخصصی بودن فرآیند درمان ارتودنسی حتما برای درمان یک متخصص ارتودنسی خوب پیدا کنید.

تشخیص بیش فعالی با نوار مغز

 



:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

توسط محققان کشور توصیه شد
برنامه‌ای برای غلبه کودکان بر ترس از دندانپزشکی

 

دندانپزشکی در منزل

بردن کودکان به مطب دندان‌پزشکی به دلیل اضطراب بالای آنها، یکی از مهم‌ترین معضلات والدین است. محققان کشورمان برای رفع این مشکل، استفاده از یک برنامه خاص طراحی‌شده برای این منظور را توصیه کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، هدف از دندان‌پزشکی کودکان پیشگیری و درمان بیماری‌های دهانی به‌ منزله اساس سلامت مطلـوب دهان در طول زندگی است. اما آمار نشان می‌دهد که از هر پنج کودک، یک نفر از دندان‌پزشک می‌ترسد و به‌طورکلی یکی از دلایل مهم پرهیز بیماران از مراجعه به مراکز خدمت دندانپزشکی و در پی آن افزایش وخامت سلامت دهان و دندان، اضطراب دندان‌پزشکی است. اضطراب دندان‌پزشکی در درازمدت از میزان بهداشت دهانی و نیز کیفیت زندگی فرد می‌کاهد، آسیب اجتماعی زیادی را به همراه دارد و در پایان سبب عفونت درمان‌نشده حفره دهان می‌شود.

 

به گفته متخصصان، یکی از روش‌های ارتقای سطح بهداشت دهانی و بهبود کیفیت زندگی، بررسی اضطراب دندان‌پزشکی و عوامل مرتبط با آن است. در واقع اگر اختلالات اضطرابی کودکان درمان نشود، تا بزرگسالی ادامه می‌یابد که نه‌ تنها رنج افراد مبتلا را طولانی‌تر می‌کند، بلکه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را نیز افزایش می‌دهد. اضطراب دندان‌پزشکی یک پدیده چندعاملی است و عوامل گوناگونی می‌تواند در میزان اضطراب مؤثر باشد. در این میان، سه عامل مهم شامل: نفرت از مطب دندانپزشکی، یادگیری از طریق نقش الگوها و بالاخره شخصیت افراد است که می‌توانند باعث اجتناب کودکان از مراجعه به دندان‌پزشک شوند.

 

در رابطه با این موضوع مهم، پژوهشگرانی از مؤسسه آموزش عالی کاویان مشهد و مرکز تحقیقات بیماری‌های ریه دانشگاه علوم پزشکی این شهر، اقدام به انجام پژوهشی کرده‌اند که در آن، تأثیر یک برنامه جالب بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری کودکان مراجعه‌کننده به دندان‌پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در این پژوهش، کودکان شرکت‌کننده، در ۱۶ جلسه درمانی(هفته‌ای ۲ جلسه) تحت آموزش مبتنی‌بر برنامه Coping Cat قرار گرفتند و سپس با استفاده از پرسش‌نامه نظم‌جویی شناختی هیجان فرم کودکان و پرسش‌نامه اضطراب کودکان، سنجش‌های لازم روی آن‌ها انجام شد.

 

نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی‌بر روش Coping Cat که توسط دانشمندان دانشگاه تمپل واقع در پنسیلوانیای آمریکا ابداع شده، در کاهش علائم اضطرابی، افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مراجعه‌کننده به دندان‌پزشکی اثربخش بوده است و از این روش می‌توان برای کاهش نشانه‌های اضطرابی و افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری استفاده کرد.

 

بنا بر نتایج فوق، این روش به کودک کمک می‌کند تا بر افکار منفی آگاهی پیدا کند، بین فکر و فکرهای منفی خود شواهد پیدا کند، برای مقابله با اضطرابش، مهارت‌هایی را بیاموزد و این مهارت‌ها را تمرین و تکرار کند.

 

در این‌ باره، فاطمه حاجی اربابی، محقق گروه روان‌شناسی مؤسسه آموزش عالی کاویان مشهد و همکارانش می‌گویند: «آموزش در برنامه درمانی Coping Cat از یک‌ سو منجر به افزایش راهبردهای شناختی سازگارانه برای نظم‌جویی هیجان شد و از سویی کودک را برای استفاده از مقابله‌های سازگارانه و راهبردهای شناختی سازگار یاری رساند».

 

آنها افزودند: «این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی‌ بر برنامه Coping Cat می‌تواند باعث کاهش شدت اضطراب ناشی از درمان دندان‌پزشکی و افزایش تاب‌آوری و تنظیم هیجانی در کودکان شود. بنابراین، استفاده از این برنامه به‌ منظور کاهش اضطراب کودکان که برای انجام خدمات دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند، توصیه می‌شود، چرا که با این روش نتایج چشمگیری در کاهش شدت اضطراب کودکان مشاهده می‌گردد».

 

قابل ذکر است نتایج این پژوهش در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در نشریه «افق دانش» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد منتشر شده‌اند.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

چرا بهترین راه سفید کردن دندان با لمینت و کامپوزیت است؟

لمینت سرامیکی دندان

امروزه استفاده از روکش برای یکسان سازی و زیبا نمودن دندان‌ها بسیار رایج می باشد. لمینت و کامپوزیت دندان، روکشی محکم و سبک برای پوشش دندان ها می باشد که در دو نوع: لمینت سرامیکی و نیز کامپوزیتی ارائه می‌شود. برخی فکر می‌کنند لمینت و کامپوزیت فرقی با یکدیگر ندارند. اما این دو حتی در شکل ظاهری هم با یکدیگر متفاوت هستند.

 

به گزارش برنا، لمینت دندان و کامپوزیت دندان، زیبایی دوچندان به همراه دارد؟ داشتن دندان‌های زیبا و مرتب از ملاک های زیبایی صورت محسوب می‌شود. زردی و نامرتب بودن دندان‌ها در اعتماد به نفس فرد واقعا موثر است. دهان و دندان زیبا و خوشبو جذابیت چهره را دوچندان می‌نماید. امروزه روش های زیادی به منظور مرتب کردن، فرم دهی و سفید کردن دندان‌ها طراحی شده اند. ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت، ارتوسرجری و بلیچینگ از روش های موجود برای زیباسازی دهان و دندان می‌باشند. دکتر متخصص، متناسب با فرم و اندازه ی دندان و با توجه به مدل دندان و تناسب آن با صورت، یک روش یا دو روش را به منظور افزایش سلامت و زیباسازی در دهان و دندان اعمال می‌نماید.

 

در این مطلب اطلاعات مفید درباره چگونگی سفید کردن دندان با روش

 

لمینت دندان

کامپوزیت

مقایسه لمینت و کامپوزیت

بهترین مطب دندانپزشکی برای لمینت و کامپوزیت

ارائه میشود.

 

لمینت و کامپوزیت سرامیکی برای سفید کردن دندان چگونه انجام می‌شود؟

 

جهت دیدن عکس های قبل و بعد و اطلاع از قیمت های مطب دندانپزشکی دکتر سید محسنی روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

امروزه استفاده از روکش برای یکسان سازی و زیبا نمودن دندان‌ها بسیار رایج می باشد. لمینت و کامپوزیت دندان، روکشی محکم و سبک برای پوشش دندان ها می باشد که در دو نوع: لمینت سرامیکی و نیز کامپوزیتی ارائه می‌شود. برخی فکر می‌کنند لمینت و کامپوزیت فرقی با یکدیگر ندارند. اما این دو حتی در شکل ظاهری هم با یکدیگر متفاوت هستند.

 

لمینت دندان چیست؟

این نوع روکش از ماده ی غیرفلزی پرسلین و با ضخامت 0.5تا 1 میلیمتر تهیه می‌شود. این روکش لمینت در رنگ های نزدیک به طیف رنگ دندان تولید می‌شود. در این روش پس از مراجعه بیمار به دندانپزشک و انتخاب روکش سرامیکی، دندانپزشک از دندان بیمار قالب تهیه می‌کند. قالب تهیه شده به منظور ساخت لمینت متناسب با دندان بیمار، به لابراتوار تحویل داده شده و معمولا بعد از یک الی دو هفته، قالب لمینت سرامیکی آماده می‌شود.

 

برای نصب و ثبات قالب سرامیکی بر روی دندان، شیارهایی به ضخامت روکش در مینای دندان ایجاد می‌کنند. در افرادی که مشکلات لثه دارند، ابتدا مریضی لثه را رفع کرده سپس روکش را تهیه می‌کنند. روکش سرامیکی برای رفع مشکلات جدی دندان مناسب میباشد، چون بعد از استفاده از این روکش، دیگر نمی توان از دندان بدون روکش استفاده کرد. برای رفع مشکلاتی چون: لکه های عمیق، زردی دندان‌ها، ترمیم شکستگی، اصلاح فرم دندان و مرتب کردن دندان‌ها، روکش سرامیکی انتخاب مناسبی است.

 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان، روشی رایج و ارزان برای پوشش شکستگی دندان، رفع لب پر شدن گوشه دندان، رفع فاصله ی بین دندان‌ها و تبدیل دندان زرد و بدرنگ به دندان زیبا و شفاف میباشد. ضخامت این کار به جنس دندان، اندازه ی سایر دندان‌ها و هدف انجام کامپوزیت بستگی دارد. ضخامت این کار در بیشتر موارد بسیار کم و نا محسوس میباشد.

 

پس از انتخاب و تایید رنگ کامپوزیت دندان با مشورت دندانپزشک و بیمار، دندانپزشک دندان ها را کاملا تمیز و عاری از هرگونه جرم، پلاک و مواد غذایی می‌گرداند. می‌توان از کامپوزیت برای پر کردن حفره و نقطه های خالی دندان‌های پوسیده استفاده کرد. پس از پاکسازی دندان‌ها، سطح دندان را به منظور آماده سازی برای نصب کامپوزیت، به وسیله ی ژلی با خاصیت اسیدی شستشو می‌دهند. این ژل گاهی با ایجاد حفره های بسیار ریز در اتصال رشته های رزینی کامپوزیت، عاملی موثر میباشد. کامپوزیت مایع را به وسیله ی دستگاه مخصوص روی دندان قرار داده و با تاباندن نور لیزری، مایع به جامد تبدیل می‌شود. کامپوزیت لایه لایه تا رسیدن به فرم دلخواه روی دندان قرار می‌گیرد. سپس برای رسیدن به فرم دلخواه، کامپوزیت را پولیش داده و سطح آن را صیقلی می کنند. کامپوزیت معمولا در یک جلسه ی طولانی، حداکثر تا 6 ساعت به طول می انجامد.

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت و کامپوزیت

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت و کامپوزیت دندان در ظاهر تقریبا شبیه به یکدیگر می‌باشند. اما تفاوت اصلی این دو در متریال سازنده ی آنها نهفته است. کامپوزیت از رشته های رزین تهیه می‌شود. لمینت نیز از ماده ای غیرفلزی به نام پرسلین تهیه می‌شود. در اصل لمینت سرامیکی از زیبایی ظاهری و جذابیت بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار است. روکش سرامیکی براق بوده و به مدت زمان 7 الی 10 سال ماندگاری و دوام خواهد داشت.

درمان اختلالات خواب

کامپوزیت حداکثر تا 5 سال دوام خواهد داشت. کامپوزیت قابلیت ترمیم و جلابخشی دارد، اما روکش سرامیکی قابلیت ترمیم و تعمیر ندارد. مراقبت از روکش سرامیکی بسیار حائز اهمیت میباشد، چون در صورت شکستگی، قابلیت ترمیم ندارد. روکش کامپوزیت هم نیاز به مراقبت دارد اما چون قابلیت ترمیم دارد، شکستگی آن نگران کننده نیست. تفاوت قیمت روکش سرامیکی و کامپوزیت بسیار محسوس بوده و اغلب به علت پایین بودن قیمت کامپوزیت، استفاده از آن رایج است.



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
در مورد ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم
 
 
 
ایمپلنت دندان یکی از روش های نوین جایگزینی دائمی دندان ها میباشد که توسط متخصص ایمپلنت صورت میگیرد. ایمپلنت ها، ریشه های دائمی دندان هستند که طی یک جراحی داخل لثه ها قرار می‌گیرند و روی آنها تاج های دندان ها قرار می‌گیرند و سپس روکش می‌شوند. ایمپلنت ها روش های جایگزین مناسبی برای دندان های مصنوعی موقت می‌باشند.
ایمپلنت دندان چیست؟
 
شکسته شدن و یا از دست دادن یک یا چندین دندان یکی از تجربه های بسیار ناخوشایندی می باشد که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد، اما برخلاف گذشته که تنها راه حل برای افرادی که دندان اصلی خود را از دست داده بودند، بریج و پل بود، امروزه ایمپلنت های دندان، نیز در دسترس هستند و با پیشرفت رشته دندان پزشکی و با مدد علم این مشکل با کمک متخصص ایمپلنت قابل حل می باشد.
 
 
 
همانطور که میدانید داشتن دندان های شکسته یا افتادن دندان ها علاوه بر اینکه مشکلات زیادی در هنگام غذا خوردن، صحبت کردن و غیره برای شما ایجاد می کند، بر چهره ی شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد و اعتماد به نفس شما را خدشه دار می کند. بنابراین افرادی که دچار مشکلات این چنینی می‌شوند، می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند، اما ایمپلنت دندان چیست؟
 
ایمپلنت دندان یکی از روش های نوین جایگزینی دائمی دندان ها میباشد. ایمپلنت ها، ریشه های دائمی دندان هستند که طی یک جراحی داخل لثه ها قرار می‌گیرند و روی آنها دندان ها قرار می‌گیرند و سپس روکش می‌شوند. جنس پیج آنها، فلز های سازگار با بدن میباشد که آسیبی به لثه های شما نمیرساند. این روش بسیار طبیعی می باشد و تفاوتی با دندان های طبیعی شما نخواهد داشت و کاملا ثابت میباشد. بنابراین ایمپلنت ها روش های جایگزین مناسبی برای دندان های مصنوعی موقت می‌باشند و تمامی افراد در صورت رعایت بهداشت دهانی می‌توانند، با یک متخصص ایمپلنت مشورت کرده و از ایمپلنت استفاده کنند.
 
 
 
 
 
در چه مواردی می‌توان از ایمپلنت دندان استفاده کرد؟
 
 
 
ایمپلنت دندان روش مناسبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته میباشد، و افرادی که دندان های خود را بر اثر عوامل مختلفی از جمله شکستگی، خرابی دندان و… از دست داده اند، می‌توانند کاشت دندان را انجام دهند.
برخی از دندان های افراد به صورت طبیعی، رشد نمی‌کنند. بنابراین ممکن است این افراد با مشکلات مختلفی از جمله کاهش اعتماد به نفس، مشکلات ظاهری، مشکلات مختلف در حین غذا خوردن و… مواجه شوند، بنابراین این افراد کیس های مناسبی برای ایمپلنت می‌باشند.
از دست دادن دندان های پسین که در انتهای دهان قرار دارند، اغلب مشکل زا نمی‌باشند، اما از دست دادن دندان های جلو هم در ظاهر و هم در اعتماد به نفس افراد تاثیرگذار می‌باشد بنابراین ایمپلنت می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و زیبایی چهره افراد متقاضی نیز بشود.
البته افراد متقاضی باید از شرایط خاصی که متخصص
 
ایمپلنت مشخص می‌کند، نیز برخوردار باشند و دندان های مجاور دندان از دست رفته آنها باید سالم و طبیعی باشد.
 
در مورد ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم
 
 
 
برای انجام کاشت یا ایمپلنت دندان باید به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟
 
 
 
جراحی کاشت ایمپلنت بهتر است توسط متخصصین ایمپلنت انجام گیرد. البته ایمپلنت دندان و ترمیم توسط دندان پزشکان عمومی نیز انجام می‌گیرد، اما در صورت وجود هرگونه مشکل جدی تر بهتر است این جراحی را به یک متخصص ایمپلنت بسپارید. زیرا همانطور که میدانید متخصص ایمپلنت علاوه بر دوره عمومی، نزدیک به چهار سال در رشته تخصصی خود آموزش دیده است. از آنجایی که جراحی ایمپلنت ممکن است عوارض مختلفی از جمله درد های متوالی، شکسته شدن دندان، عفونت لثه، خون ریزی و… را به دنبال داشته باشد، بنابراین به منظور جلوگیری از عوارض احتمالی و بالا رفتن کیفیت باید به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید، زیرا ایمپلنت دندان هزینه بسیار زیادی دارد، بنابراین افراد غیر متخصص ممکن است این جراحی را به درستی انجام ندهند و نیاز به ترمیم و هزینه های مداوم داشته باشید. علاوه بر آن، از آنجایی که این جراحی طی چند مرحله انجام می‌شود و نیازمند جراحی لثه و فک می باشد، بنابراین نیازمند دقت و مهارت بسیاری می باشد تا آسیبی به فک و استخوان فک شما وارد نشود و انتخاب متخصص ایمپلنت مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. در ادامه به برخی از کارهایی که باید توسط پزشک حاذق انجام شود، اشاره خواهیم کرد.
 
 
 
مشخص کردن محل دقیق ایمپلنت ها
پیدا کردن جهت و زاویه مناسب قرار دادن پیچ های ایمپلنت در استخوان
نحوه انجام انواع کاشت دندان نسبت به دندان های مجاور و فک مقابل
توجه به محل قرار گیری ایمپلنت نسبت به سینوس ها و کانال های عصبی
از آنجایی که تمامی نکاتی که ذکر کردیم در کیفیت و نتیجه نهایی ایمپلنت شما تاثیر گذار می‌باشند، بنابراین بهتر است این جراحی را به یک متخصص ایمپلنت بسپارید.
 
 
 
 
ویژگی های یک متخصص ایمپلنت خوب چیست؟
 
 
 
پیدا کردن یک متخصص ایمپلنت حاذق و خوب در نتیجه نهایی کار شما تاثیر بسزایی دارد، بنابراین بهتر است با ویژگی های یک متخصص ایمپلنت خوب آشنا شوید تا انتخاب صحیح تری داشته باشید. بدین منظور بهتر است برای یافتن پزشک مناسب تحقیق کنید، این کار را می‌توانید از طریق سنجش میزان رضایت مراجعه کنندگان به متخصص ایمپلنت و کلینیک ایمپلنت دندان انجام دهید.
 
سابقه کاری متخصص ایمپلنت و میزان فعالیت کلینیک دندانپزشکی او و بررسی مدارک تحصیلی پزشک
میزان رضایت بیماران و مراجعه کنندگان
مجهز بودن به دستگاه ها و تجهیزات دندانپزشکی پیشرفته و بروز و استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان
استفاده از دقیق ترین روش ایمپلنت دندان یا همان ایمپلنت دیجیتال
مهارت پزشک متخصص ایمپلنت و میزان وقت گذاشتن او برای معاینه بیمار
آگاه سازی بیمار توسط متخصص ایمپلنت از طرح درمان و مراحل کاشت
بررسی پیشینه ی کاری و تعداد جراحی ها و ایمپلنت دندان انجام شده توسط دندانپزشک مورد نظر
 
 
در مورد ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم
 
متخصص ایمپلنت
 
 
 
مراحل انجام جراحی ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت
 
 
پس از یافتن پزشک مناسب باید نوبت مشاوره ای با پزشک خود تنظیم کنید که طی آن پزشک به معاینه دندان و فک شما می پردازد و شما را از روند درمان مطلع می‌کند.
 
پس از آن اگر فک شما نیازمند پیوند استخوان و یا نیاز به کشیدن دندان داشته باشید، باید متخصص ایمپلنت ابتدا این جراحی ها را انجام دهد و پس از آن زمانی نزدیک به ۴ الی ۹ ماه لازم است تا استخوان های فک شما ترمیم شود‌. پس از ترمیم کامل، ریشه های دندان که پیچ های فلزی می‌باشند قرار می‌گیرند. این پروسه زمان بر میباشد و پس از ۷ ماه تاج موقت روی دندان قرار می‌گیرد و پس از مدتی که پزشک شما تعیین می‌کند ایمپلنت نهایی شما آماده می‌شود و روی لثه شما نصب می‌شود‌.
 
 
 


:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

نایت گارد دندان برای چه افرادی لازمه ؟

نایت گارد

مهین نوین

هر آنچه درباره نایت گارد یا محافظ دهان باید بدانید دندان قروچه یک بیماری دندانی رایج است که بسیاری از افراد در تمام سنین درگیر آن هستند. کشیدن دندان ها روی هم می تواند لایه های بیرونی مینای دندان را ازبین ببرد و آنها را در معرض عاج دندان قرار دهد. نایت گارد یا محافظ دندان از

 

هر آنچه درباره نایت گارد یا محافظ دهان باید بدانید

دندان قروچه یک بیماری دندانی رایج است که بسیاری از افراد در تمام سنین درگیر آن هستند. کشیدن دندان ها روی هم می تواند لایه های بیرونی مینای دندان را ازبین ببرد و آنها را در معرض عاج دندان قرار دهد. نایت گارد یا محافظ دندان از ساییده شدن دندان ها و بی حفاظ شدن عصب آن ها و درد شدید جلوگیری می کند زیرا نایت گارد تمام فشاری که هنگام سایش و فشار دادن فک ها و دندان قروچه روی دندان ها وارد می شود را جذب می کند. اگر شما هم مشکل دندان قروچه دارید، پیشنهاد می کنیم این بخش از بهداشت و سلامت را مطالعه نمایید تا با انواع محافظ دهان (نایت گارد دندان) و مزایای آن بیشتر آشنا گردید.

 

نایت گارد چیست ؟

نایت گارد یک محافظ دندانی پلاستیکی است که روی دندان های بالایی را پوشش می دهد. هنگام فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه نیروی زیادی به نایت گارد وارد می شود.

 

به جایی که دندان تحت فشار قرار بگیرد، نایت گارد باعث می شود که از آسیب دیدگی دندان ها به یکدیگر جلوگیری شود. بدون آن ممکن است مشکلاتی از جمله پوسیدگی، حفره های دندانی و حساسیت دندان اتفاق بیفتد و همچنین احتمال شکستگی و ترک دندانی هم هست و در نتیجه فرد باید درمان و ترمیم را انجام دهد.

 

نایت گارد چیست

 

انواع نایت گارد ها

نایت گارد نرم

این نوع نایت گارد یکی از رایج ترین انواع استفاده شده برای گارد های شبانه مخصوصا افرادی است که دندان قروچه دارند اما دندان قروچه آن ها هنوز شدید نشده است.

 

مزایا:

معمولاً استفاده از آن راحت است و می توانید در کل شب از آن استفاده کنید.

به راحتی با آن سازگاری پیدا می کنید و به استفاده از آن عادت خواهید کرد.

معمولاً هم گران نیست.

معایب :

بعضی از افراد بدون اینکه خودشان بخواهند ممکن است ماده نرم این محافظ را گاز بزنند یا آن را بجوند و گارد را خراب کنند.

معمولا طول عمر کوتاهی دارد.

وارانتی های آن معمولاً ۶ ماه یا کمتر از این مدت زمان هستند.

یک راه حل برای طولانی مدت محسوب نمی شود.

نایت گارد

 

نایت گارد دوگانه لمینتی

برای دندان قروچه افرادی مناسب است که این مشکل را در حالت معمولی و متوسط دارند. این محافظ ها معمولاً از داخل نرم هستند و از بیرون سفت می باشند.

 

مزایا:

می تواند دندان قروچه های بسیار شدید را هم مدیریت کند.

طول عمر طولانی دارد.

معمولاً وارانتی آن نسبت به گارد های نرم بیشتر است.

معایب:

معمولاً ضخیم تر از گارد های دیگر می باشد.

تنظیم آن سخت تر است.

انواع نایت گارد

 

نایت گارد سفت

نایت گارد های سفت برای دندان قروچه افرادی مناسب است که این مشکل را به شکل شدید احساس می کنند. همچنین برای موارد شدید دندان قروچه و سندروم مفصل فکی گیجگاهی هم استفاده می شود.

 

مزایا:

دوام بالا

جلوگیری از تغییر حالت دندان

بلند مدت ترین وارانتی

معایب:

ضخیم تر از نایت گارد های نرم

سختی بیشتر نسبت به بقیه نایت گارد ها

استفاده سخت هنگام خواب شبانه

نیاز به سفارش مستقیم از طریق دندانپزشک

اندازه گیری کاملا دقیق

گران تر بودن نسبت به نایت گارد های دیگر

سقوط ارزش لیر، ایرانی‌ها را راهی ترکیه کرد

نایت گارد سفت

 

فواید ، مزایا و کاربردهای نایت گارد

بارزترین مزایای نایت گارد عبارتند از:

 

متوقف شدن درد :

نایت گارد فشار ناشی از دندان قروچه را جذب کرده بنابراین وقتی دندان های خود را روی هم فشار می دهید، هیچ دردی حس نخواهید کرد.

 

محافظت از مینای دندان و لثه :

مینا لایه محافظی است که روی دندان را پوشانده و از دندان در مقابل حساسیت دندانی محافظت می کند. آسیب رسیدن به مینا و لثه اثرات مخرب پنهان دندان قروچه هستند، استفاده از نایت گارد از ساییدگی مینا و آسیب دیدگی لثه ها جلوگیری می کند.

 

کاربردهای نایت گارد

 

کاهش خطر ساییده شدن دندان ها :

ردیف نبودن دندان ها باعث دندان درد و یا گاز گرفتن گونه یا زبان می شود. با قرار دادن نایت گارد روی دندان ها خطر به هم خوردن تراز دندان ها را کاهش می دهد.

 

تجربه خواب بهتر:

کمبود خواب ممکن است سبب بروز برخی بیماری های جدی شود. اگر شب ها دندان قروچه می کنید، نمی توانید خواب شبانه خوبی را تجربه کنید. استفاده از نایت گارد در شب حرکت و فشار شدید دندان ها را متوقف نموده و باعث می شود فرد در شب خواب بهتری داشته باشد.

 

خواب بهتر

 

آیا می توان نایت گارد را از داروخانه خرید؟

نایت گارد را می توان از داروخانه تهیه کرد اما اگر می خواهید با استفاده از نایت گارد ترتیب و تراز صحیح دندان های شما به هم نخورد و دندان ها جا به جا نشده و روی عضلات فک فشاری وارد نشود، به دندانپزشک مراجعه کنید تا به صورت سفارشی برای شما نایت گارد بسازد. دندانپزشک بر اساس چینش صحیح دندان ها و فک شما نایت گارد را تنظیم می کند.

 

همچنین دندانپزشک تشخیص می دهد، مناسبترین نوع نایت گارد برای هر فرد کدام است زیرا بعضی از انواع نایت گارد روی دندان های بالایی و بعضی دیگر روی دندان های پایینی قرار داده می شوند.

 

استفاده از نایت گارد

بعضی دندانپزشکان در اصلاح اختلالات مربوط به دندان قروچه تخصص دارند و می توانند به شما کمک کنند تا نایت گاردی پیدا کنید که ناراحت کننده نباشد. ممکن است با قرار دادن نایت گارد در دهان فکر کنید چیز خیلی حجیمی است و ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد اما چنانچه در بخش بهداشت دهان و دندان عنوان شده است این خیلی بهتر از ناراحتی است که در صورت پوسیدگی دندان ها مجبورید تحمل کنید.

 

استفاده نایت گارد

 

ترفند هایی برای تنظیم نایت گارد ها

حتما نازک ترین گارد را انتخاب کنید که برایتان مناسب تر است.

حداقل ۴ الی ۸ هفته به طور منظم به استفاده از آن پایبند باشید تا بتوانید عادت کنید.

بعد از این مدت زمان می تواند به روتین معمولی زندگی برگردید و قطعاً استفاده از آن برایتان راحت تر می شود.

آن را نزدیک محل خواب قرار دهید.

تا زمانی که برای خواب آماده نشده اید، آن را داخل دهان نگذارید زیرا احتمال آسیب دیدگی وجود دارد.

مراقبت از نایت گارد

نایت گارد مکان مناسبی برای رشد باکتری هاست پس برای جلوگیری از مشکلات دهانی نایت گارد خود را همیشه تمیز نگه دارید.

 

شکار تصویر بمب‌افکن ترسناک آمریکا در گوگل مپ

نایت گارد را هر روز صبح با آب گرم و یک مسواک نرم بشویید.

 

هفته ای یک بار نایت گارد را با پاک کننده مخصوص گارد نایت و یک مسواک تمیز بشویید.

 

در صورت عدم استفاده از نایت گارد در طول روز آن را در محلول ملایم پراکسید هیدروژن و آب قرار دهید.

 

خرید نایت گارد

 

مدت ماندگاری نایت گارد

مدت ماندگاری نایت گارد به نوع و جنس آن و شدت دندان قروچه و نحوه مراقبتتان بستگی دارد. در صورتی که زیاد دندان قروچه می کنید و جنس محافظ دندانتان پلاستیک است، این نایت گارد دوام چندانی نخواهد داشت.

 

دوام نایت گاردهای سفارشی بیشتر است. در صورت احساس درد دندان ها و فکتان نایت گارد شما فشار ناشی از دندان قروچه را جذب نمی کند زیرا فرسوده شده و به اندازه کافی ضخامت ندارد پس آن را دور بیندازید و دوباره تهیه نمایید.

 

استفاده از نایت گارد زمان غذا خوردن یا صحبت نمودن

صحبت کردن با نایت گاردهایی که از یک داروخانه خریده اید، آسان نخواهد بود اما اگر نایت گاردتان به صورت سفارشی باشد می توانید با آن صحبت کنید.

 

شما نمی توانید در حالی که نایت گارد در دهان دارید غذا بخورید زیرا ذرات مواد غذایی بین نایت گارد و دندان ها گیر می کنند و محیطی عالی برای رشد باکتری ها می شوند پس زمان غذا خوردن نایت گارد را از دهان خود خارج کرده و غذا بخورید و همیشه قبل از استفاده از آن مسواک بزنید و سپس آن را در دهان خود قرار دهید.

 

استفاده از محافظ دندان در طول روز

برخی افراد زمان دچار شدن به استرس حتی در طول روز نیز دندان قروچه می کنند، این افراد می توانند در این شرایط در طول روز هم از نایت گارد استفاده کنند. این افراد می توانند دو نایت گارد مختلف یکی برای روز و دیگری برای شب تهیه کنند. نایت گاردی که برای روز استفاده می شود باید کاملا مناسب دهان و زیاد حجیم نباشد تا بتوانید با آن به راحتی صحبت کنید.

 

نایت گارد دندان

 

چرا استفاده از نایت گارد برای دندان قروچه همیشه هم گزینه مناسبی نیست ؟

زیرا زمانی که خواب هستید این کار را به طور ناخودآگاه انجام می دهید و هیچ کنترلی روی دهان و دندان خود ندارید. حتی شاید استفاده از این گارد ها آسیب رسان هم باشد و همیشه هم نمی تواند برای فرد مفید واقع شود.

 

به همین دلیل نایت گارد نمی تواند یک درمان ریشه ای برای دندان قروچه باشد و فردی که از آن استفاده می کند، باز هم به دندان قروچه ادامه می دهد که استرس جزء عوامل ایجاد دندان قروچه است که هنگام شب نیز افزایش پیدا می کند.

 

اما بالاخره آیا نایت گارد یک درمان مناسب محسوب نمی شود ؟

نایت گارد می تواند از آسیب رسیدن به دندان جلوگیری کند و برای دندان قروچه مناسب است اما این افراد حتما باید مشکل خود را به صورت ریشه ای هم حل کنند. بعضی از متخصصان پیشنهاد می کنند که فرد اول باید مشکلاتی مثل آپنه خواب را مورد بررسی قرار دهد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()